Baggrund

Hvordan gør vi Randers endnu tydeligere på Danmarkskortet? Det er et af de centrale spørgsmål, som byrådet i Randers Kommune satte sig for at finde svar på, da byrådet indledte en brandingproces i midten af 2014. Det er mundet ud i en ny fælles fortælling og dermed stævner Randers ud på en ny rejse.

"Vi skal finde vores fælles brand"

”Vi tror på værdien af at involvere og forankre. Branding er ikke bare fin indpakning eller et smart udtryk. Det er en proces, hvor vi skal finde frem til vores fælles brand her i Randers Kommune ved at inddrage og lytte til borgere og erhvervsliv. Jeg ser meget frem til at komme i gang,” siger borgmester Claus Omann Jensen.

Han peger på, at der er et stort potentiale ved netop at sætte ord og fortælling på et område, fordi det kan være med til at flytte selvopfattelse, skabe positive forandringer, nye fortællinger og samtidig åbne omverdenens øjne for kvaliteterne i et område. Det handler om at tiltrække flere virksomheder og borgere og dermed styrke vækst og velstand i Randers.

”Hvad er det vi kan, os der bor her? Hvad skal vi gøre mere af? Og hvad skal vi måske ikke gøre mere? Den kommende tids drøftelser er en enestående mulighed for at udnytte vores potentiale bedre,” siger Claus Omann Jensen, der allerede er klar med et bud på Randers særlige position:

”Folk i Randers er præget af opfindsomhed og arbejdsomhed med en hang til at gennemføre skæve ideer. Det er da et ret godt udgangspunkt i en omskiftelig verden.”

I alt er der afsat 925.000 kr. af til at gennemføre en brandingproces, der skal munde ud i, at borgere og erhvervsliv i Randers i fællesskab får en ny fortælling og et fælles billede af, hvor kommunen og dens borgere og erhvervsliv er på vej hen.